Waarom motivatie om af te vallen zo ver te vinden is!

HomeBlogWaarom motivatie om af te vallen zo ver te vinden is!

Waarom motivatie om af te vallen zo ver te vinden is

 

Het is begin februari en de meesten van jullie zijn de goede voornemens nu alweer vergeten. Ik merk het zelf. Je drive, motivatie en discipline van begin januari zijn al lang weg.

De dagelijkse bezigheden hebben de overhand genomen: je hebt al 3 oudergesprekken gehad op de school van je kids , je bent al op wintersport geweest met de nodige après-ski taferelen, de outfit voor carnaval is uitgezocht , je bent al 3 keer uit eten geweest en ondertussen wil je er ook nog slank uitzien…

Je weet het vast wel: je kan niet én afvallen én feestvieren tegelijk!

 

Of… kan dit wel?

 

Mijn antwoord is: ja, dat kan!

 

Maar hoe doe je dat?

 

Zorg ervoor dat sporten een onderdeel wordt van je weekstructuur en dat je die momenten in een schema of structuur gooit. En zorg ervoor dat je basaal metabolisme hoger wordt, dus dat je meer verbrandt!

De energiebehoefte is de hoeveelheid kilocalorieën die je nodig hebt op een dag. Deze energiebehoefte bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Je ruststofwisseling/basaal metabolisme: de hoeveelheid kilocalorieën die het lichaam gebruikt in rust (dus zonder beweging) Plat liggen op bed en niks doen zeg maar.
  • Het thermisch effect van bewegen: de energie die je gebruikt om te kunnen bewegen;
  • het thermisch effect van voeding: de energie die nodig is voor het verteren en omzetten van voeding en voedingsstoffen;
  • Energieverbruik door te groeien: als je krachtraining doet dan worden die spieren groter. (Dames, dit is bij jullie een ander verhaal wat te maken met testosteron en oestrogeen maar daarover een andere keer meer 😉

Waarom motivatie om af te vallen zo ver te vinden is!

 

 

De hoeveelheid energie die een persoon verbruikt per dag is o.a. afhankelijk van geslacht, lengte, leeftijd, gewicht, en (intensiteit van) beweging (welke sport je beoefent en hoe intensief je dat doet.)

Een groot lichaam gebruikt dus meer kilocalorieën in rust dan iemand met minder massa. Je hebt dan meer energie nodig om je lichaam te “onderhouden” en je lichaam verplaatst meer gewicht met bewegen. De energiebalans is in evenwicht (je blijft op een stabiel gewicht) als je energieverbruik gelijk is aan je energie-inname.

Maar het volgende gebeurt als je een negatieve energiebalans creëert.

Je eet bijvoorbeeld per dag 2500kcal en verbrandt 3000kcal (met sporten, werk en je drukke privé leven). Dan heb je dus 500kcal ‘winst’ (meer verbrand dan ingenomen).

Die 500kcal gaan dus ‘ af van je lijf’ , waardoor jij gaat afvallen!

Zorg er nu wel voor dat je genoeg standaard kcal binnenkrijgt om je “normale” dagelijkse bezigheden te doen.

Ga nou niet 3000 kcal verbranden en maar 1000kcal innemen! Op een wortel, een radijs en een rijstwafel kan je niet leven en het maakt je leven ook niet echt aangenaam. Je voelt je dan lusteloos en moe, je gaat bleek zien, hebt nergens zin in en je hebt niet genoeg brandstof voor die stevige workout! Zorg dus wel voor genoeg brandstof in je lichaam zodat je ook genoeg energie hebt voor die stevige workouts! Eet dus voldoende en gevarieerd.

Wat is eigenlijk motivatie?

Motivatie is het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van een taak. Of nog ruimer, dat je aanzet tot bepaald gedrag. Met dat gedrag denk je iets te krijgen dat je nodig hebt. Of iemand gemotiveerd bezig is met een taak, kun je meestal aan de buitenkant wel zien.

 

Motivatie kan ook ontstaan door de progressie die je maakt, de uitdaging van en de gezelligheid bij het sporten (het sociale aspect). Ook het afzien, de zweetdruppels, de keren dat je buiten loopt in de zon of stromende regen, de momenten dat je wil stoppen en nooit meer terug wil komen, de keren dat je spierpijn hebt en de trainer vervloekt, de keren dat je wel wil maar niet kan, de momenten waarop je toch stiekem verlangt naar de beweging die je lijf zo hard nodig heeft en je eigenlijk wel weet dat het nodig is!

Motivatie is natuurlijk bij iedereen verschillend. De één heeft enorm veel motivatie terwijl de ander het opstaan van de bank al gemotiveerd zijn vindt .

Hoe dan ook, als je iets wil, dan zal je toch een keer moeten beginnen !

Succes in ieder geval 😉

Sportieve groet,

Evert

Written by

Evert van der Zee is specialist op gebied van indoor cycling, allround fitness, personal training en bootcamp. In 1975 werd hij geboren in Franeker en was hij als kind fanatiek met schaatsen en turnen. In zijn afstudeerjaar aan het CIOS behoorde Evert tot de top vijf van de beste studenten. Nadat hij een aantal jaar beroepsmilitair bij de Luchtmobiele brigade is geweest, volgde Evert de Academie Lichamelijke Opvoeding (L.O) in Zwolle.

Ben je geïnteresseerd in een gratis proefles of heb je een vraag?

Vul onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.

[recaptcha]