Skip to main content

2016 is gestart en het leuke is dat ik dat direct zie op de paden en wegen in en rond Arnhem. Het is er weer een drukte van belang. De één is aan het hardlopen (met een techniek waar ik soms hard om moet lachen maar dat terzijde), de ander pakt zijn racefiets en rijdt je bijna van je sokken en ook de Nordic Walkers en wandelaars zijn niet van de lucht. Daarnaast promoten de bekende fitnessclubs hun abonnementen weer overal intensief : in de abri’s, op affiches langs de weg en op radio en televisie.

En ieder jaar weer raakt het je. Ben je ook weer lid geworden van een club of begonnen met hardlopen en hoop je vurig dat je dit keer je goede voornemen vol kunt houden? Mijn sleutelwoord is altijd DISCIPLINE ! Zeker in het begin heb je echt discipline nodig om je voornemen om te zetten in routine.
Die discipline geldt voor zowel jezelf als voor anderen. Ik zal uitleggen wat ik daarmee bedoel. Je hebt innerlijke discipline, en uiterlijke discipline. De innerlijke discipline is de krachtige drijfveer in jezelf. De wil en het doorzettingsvermogen om te doen wat je je hebt voorgenomen. De uiterlijke discipline is je directe leefomgeving. De mensen daarin beïnvloeden jou en daar haal je de discipline uit die je nodig hebt. Maar daarbij geldt het omgekeerde ook. Heb je bijvoorbeeld vrienden die jou in dit opzicht negatief kunnen beïnvloeden (bankhangen of de kroeg induiken of precies dat doen wat jij je hebt voorgenomen om NIET te doen) spreek dan niet of minder af en leer of durf NEE te zeggen, zodat je je doelstelling kunt behalen.

Motivatie

Heb je nou echte motivatie nodig ? Word dan bijvoorbeeld lid van dingen die jou inspireren op social media. Abonneer je bijvoorbeeld op fitness- en health goeroes die tips of voedingsadviezen geven, zodat je die trainingsadviezen en voedingsadviezen direct kan toepassen in je levensstijl.

Voeding en training

Train je al langer of wil je juist strakker worden of blijven, dan geef ik je de tip die je allang kent: een six pack kweken of strakker worden gebeurt voornamelijk in je keuken en niet in de sportschool !
Trainen doet natuurlijk heel veel maar afvallen en strakker worden heeft voornamelijk met eten te maken. Belangrijk daarbij is de 80/20 regel. 80% van je streven wordt bepaald door voeding en 20% door sporten oftewel meer bewegen.
Je moet daarbij minder kcal innemen dan je op die dag verbrandt, zo simpel is het.

Sporten

Kies in ieder geval een sport waar je plezier aan beleeft. Dit kan natuurlijk van alles zijn maar van darten of biljarten heb ik nog nooit iemand zien afvallen 😉
De intensiteit moet hoog zijn. Je hartslag mag best pieken en of dit nou gebeurt tijdens crossfit, bootcamp, roeien, hardlopen of spinning , dat maakt echt niet uit.
Doe iets wat je lang kan vol houden en genoeg variatie biedt.
Vaak hetzelfde doen schept namelijk een soort stabiliteit in je lichaam waardoor je lichaam niet meer ‘wakker schrikt’ . Als je varieert in je bewegingen dan moet je lichaam zich aanpassen en dat kost energie. Doe dus steeds veel verschillende oefeningen.

Rust is training

Je ziet tegenwoordig op Instagram, Facebook en andere social media mensen zich helemaal suf trainen. De ene spierbundel na de andere vliegt je om de oren met daarbij een 15 minute excercise om hetzelfde resultaat te behalen in minder dan een maand. Er bestaat echter ook zoiets als “supercompensatie” oftewel de hersteltijd die nodig is om progressie te boeken. Die vind je daar echter vaak niet terug. Ik vraag me echt af waarom niet. Zoals mijn oude schaatscoach en CIOS docent Henk Gemser ons altijd meldde : “Evert, rust is de beste training” . Oftewel heb je hard getraind, neem dan je rust ook in acht.
Onthoud dat er aan een training met hoge intensiteit ook een lange hersteltijd vast zit (minimaal 24 of 48 uur) De duur is afhankelijk van de mate waarin de sporter getraind is, de leeftijd en de levensstijl, de voeding etc.

Ik hoop dat je dus met deze handvatten je doelstelling kunt bereiken dit jaar en je iets meer bewust bent van eventuele valkuilen. Ik wens je veel succes op je weg naar een sportief, gezond en fit 2016 !

Evert van der Zee

Laat een bericht achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ben je geïnteresseerd in een gratis proefles of heb je een vraag?Vul onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gratis proeflesMeld je aan voor een gratis proefles

Naam*
Proefles*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.