Skip to main content

Om je alvast op weg te helpen, hebben wij een checklist gemaakt met de belangrijkste zaken waar je aan moet denken om te starten. ook krijg je handige tips van ons mee.

Durf, reflecteer en pas je aan ! 

Tip 1) Blijf lachen. Als starter kunnen er veel acties, taken, communicatie of leveringen misgaan. Blijf altijd positief en blijf lachen. Elke keer als er iets misgaat is het een waardevol leermoment, geen drama. Wie geen fouten maakt zal altijd gemiddeld blijven en dat is simpel weg niet genoeg in deze tijd. Durf, refelcteer en pas je aan dat zou jouw motto altijd moeten zijn.

 

Tip 2) Ga voor een product of dienst dat je zelf ook zou gebruiken.
Doen waar je goed in bent en waar je gelukkig van wordt is de enige manier om op lange termijn opdrachten te krijgen en het verschil te maken voor je klant. Verkopen die niks betekenen voor jouw klant of doelgroep kan je misschien tijdelijk verkopen door marketing activiteiten maar zullen aan het eind falen.

 

Tip 3) Geef geen korting! Elke keer als je korting geeft verlaag je de winst. geef liever iets extra’s weg wat vaak niet veel kost. Zo krijg je goodwill en blijft je imago op peil.Ook als jezelf in een 12-in-1dozijn situatie bevindt. Er kan namelijk maar een de goedkoopste zijn en dat leg je vaak af.

 

Tip 4) Besteed 80% van je tijd aan zakenwaar je gelukkig van wordt en houd er rekening mee dat je 20% van je tijd gewoon moet doen wat nodig is. denk bijvoorbeeld aan de administratie van je onderneming. Niet alles kan leuk zijn, maar merendeel wel !

 

Tip 5) In welke branche je ook werkzaam bent, Er zijn altijd collega’s zzp’ers die op zoek zijn naar dezelfde opdrachten als jij. Hoe zorg jij ervoor dat jij de opdracht krijgt? Uiteraard is hierbij je marketingstrategie en je positionering van belang: opdrachtgevers moeten je kunnen vinden. Maar dat is niet het enige. De zzp’er die op lange termijn het meest zakelijk succes bereiken richten hun focus niet alleen op zichtbaarheid maar vooral op toegevoegde waarde. Klanten betalen je niet voor de tijd die je aan ze besteedt, maar voor de warde die je toeveoegt. hoe kan jij ervoor zorgen dat je meer verschil maakt dan je collega? als je daar achter kan komen en er iets mee doet dan krijg jij die opdracht of klus.

 

Tip 6) Houd je cashflow in de gaten. Velen raken de kosten en inkomsten uit het oog. Je bent tenslotte al druk zat met het opzetten van je bedrijf. Maar hoeveel abonnementen heb je lopen (telefoon, software, lidmaatschap). Door kosten inzichtelijk te maken en te monitoren, kan je op tijd bijsturen. Geen cashflow betekent namelijk vaak dat het hele ondernemersspelletje over is.

 

Tip 7) Zorg voor ene coach ! Het klinkt misschien stom om een coach te hebben en het hoeft er ook niet perse 1 van beroep te zijn. Als je maar iemand hebt die buiten je bedrijf staat. Die een frisse blik kan werpen op planningen, kosten, klachtenafhandeling etc etc. Dit zal je helpen je tunnelvisie te bestrijden die je of al hebt of krijgt. Hecht hier ook veel waarde aan. Probeer niet iets bij deze persoon er door te drukken. Hij/zij ervaart jouw dienst/product nou eenmaal op die manier. Dat is alleen maar waardevol.

 

Tip 8) Vind een goede accountant of administratiekantoor. Zorg dat hij/zij dichtbij zit. Ga niet voor goedkoop dat is vaak duurkoop. En zoek iemand buiten je familie.

 

Tip 9) Maak en oefen een elevator pitch. Achteraf zal je dit vaker moeten houden dan je in eerste instantie zou denken. Dus zorg dat je het paraat hebt.

 

Tip 10) Waag de gok altijd. Vele zijn bang om te falen. bang om hun vaste baan op te zeggen en zelf te starten. Wat als het mis gaat en ik eindig met niks? Wat als ik de klant bel om te vragen wat hij van ons nieuwe product vindt en hij vindt het niks. Wat als ik kapitaal moet lenen om te investeren in een marketing activiteit. Al dit soort angsten komen voor. Door het niet te doen weet je zeker dat de kans op het behalen van je doel niet lukt. Stel dat je de klant belt en hij is niet tevreden. Dan verlies je niks hij was het toch al niet. Je hebt alleen maar kans iets te winnen door het te doen. Als het dan misloop is het meteen de beste leerschool. Je zal het niet gauw vergeten. nu is het an jouw om door te pakken bij te sturen en er voor te gaan !

Evert van der Zee behoorde in 2015 tot de beste 20 freelancers van Nederland

Bron: ZZP jaarboek 2016

https://www.fotyawards.com/

Laat een bericht achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.