Tips voor sporten in de herfst en winter!

HomeafvallenTips voor sporten in de herfst en winter!

Tips voor sporten in de herfst en winter!

De herfst en winter komen er weer aan! En die beloven veel kou regen en gure weersomstandigheden.

Maar wat doet dit met je sportritme in deze maanden? Ga je juist naar binnen om te sporten of blijf je ook buiten sporten?

Evert geeft tips en tools om de herfst en winter sportief door te komen!

Persoonlijk vind ik dit heerlijke maanden om te blijven sporten. Zowel binnen als buiten. Maar buiten heeft echt mijn voorkeur. De zuurstof, de weersomstandigheden, het contact met de elementen en het gevoel dat je krijgt als je thuiskomt , lekker hebt gezweet, die heerlijk douche pakt en welverdiend op de bank gaat zitten netflixen 😉

Als je een goede weerstand wil creëren zodat je lichaam tegen ziektes en bacteriën wordt beschermd, dan moet je soms ook door het natte koude weer fietsen en de natuur opzoeken. Je lichaam heeft buiten zijn echt nodig: je neemt anders te weinig vitamine D op. De hele dag binnen zitten in een kantoor omgeving of thuis doet je humeur doorgaans ook geen goed.

 

Maar als het nu echt vies en nat weer is?

Ja, dan kan je natuurlijk in een sportschool gaan sporten. Ik vind zelf de combinatie tussen buiten en binnen sporten ideaal. Hardlopen en bootcampen buiten en fitness en spinning binnen in de sportclub. Eigenlijk ben ik zelf wel een mooi weer fietser 😉

Tja, bij Clubvirtual is het altijd mooi weer natuurlijk. We hebben zoveel mooie routes! Er is er altijd wel één die matcht met de training die je op dat moment eigenlijk wel buiten zou willen doen.

Tips voor sporten in de herfst en winter!

Als je graag lekker buiten wil blijven sporten in de herfst of winter dan heb ik hier een paar leuke tips voor je!

Tips voor buiten sporten in de herfst en winter:

  • Draag de juiste sportkleding. Sportkleding moet je beschermen tegen de kou, maar moet tegelijkertijd je transpiratievocht afvoeren.
  • Zorg dat je alle benodigde accessoires hebt. Een goed sportjack komt waarschijnlijk goed van pas als jij vaak buiten sport. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij gore-tex. Dit materiaal is ademend en tegelijkertijd ook waterdicht.
  • Doe een goede warming-up. Je banden, kapsels en pezen zijn extra kwetsbaar als ze buiten aan kou worden blootgesteld.
  • Denk aan je eigen veiligheid! Zorg voor goede verlichting op je fiets maar wees zelf ook zichtbaar met reflecterende hesjes, jackjes of spullen op je fiets of draag ze zelf.
  • Zorg dat je een goed profiel op je banden hebt en ook op je hardloopschoenen! Zo heb je meer grip en kan je er tijdens de training helemaal tegenaan gaan.
  • Maak thuis een eigen sportruimte thuis! Met bijvoorbeeld wat kettlebells, eventueel je eigen spinningbike en natuurlijk de clubvirtual lessen via je tablet of televisie!
  • Stel jezelf een doel zodat je iets hebt om naar toe te trainen: of 2 kilo eraf of 5 km hardlopen achter elkaar.
  • Draag kleding in laagjes! (Laag 1: onderlaag zweetafvoer, laag 2: Isolatie, Laag 3: wind en waterdicht)
  • Bedek je blote huid zoveel mogelijk bij echte kou en behoud zo je lichaamstemperatuur op peil
  • Ga na de training snel douchen en lekker iets anders (warms) aan trekken!
  • 3 vragen systeem : Vraag 1: Is de kleding comfortabel op mijn lichaam? Vraag 2: Blijf ik warm genoeg? En vraag 3: Ben ik goed beschermd tegen wind en regen?

Tips voor sporten in de herfst en winter!

Succes met sporten!

Discipline is the key 😉

Sportieve groet,

Evert

Written by

Evert van der Zee is specialist op gebied van indoor cycling, allround fitness, personal training en bootcamp. In 1975 werd hij geboren in Franeker en was hij als kind fanatiek met schaatsen en turnen. In zijn afstudeerjaar aan het CIOS behoorde Evert tot de top vijf van de beste studenten. Nadat hij een aantal jaar beroepsmilitair bij de Luchtmobiele brigade is geweest, volgde Evert de Academie Lichamelijke Opvoeding (L.O) in Zwolle.

Ben je geïnteresseerd in een gratis proefles of heb je een vraag?

Vul onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op.